Przed i po treningu – rozgrzewka i rozciąganie

Wiele osób nie docenia znaczenia tych elementów, nie mogąc się doczekać przejścia do właściwych ćwiczeń, a zaraz po nich mając ochotę paść na kanapę. Tymczasem rozgrzewka i rozciąganie są kluczowe dla bezpiecznego uprawiania sportu, pozwalając unikać kontuzji, zakwasów, utrwalać efekty ćwiczeń.
Przed przystąpieniem do właściwego treningu, powinniśmy 5-10 minut poświęcić na rozgrzewkę. Zacznijmy od rozruszania wszystkich mięśni i stawów – zróbmy kilka okrążeń szyi, tułowia, ramion, nadgarstków, stawów nóg. Wykonajmy kilka pajacyków, przysiadów z wyskokiem, potruchtajmy w miejscu. Tak przygotowani nie dostaniemy zadyszki oraz unikniemy urazów sztywnych po długotrwałym siedzeniu stawów,
Każdy trening kończyć z kolei należy ćwiczeniami rozciągającymi i jednocześnie wyciszającymi, wychładzającymi. Szczególnie ważne jest rozciągnięcie tych partii mięśni, które pracowały intensywnie w czasie wysiłku – a więc np. nóg u biegacza. Rozciągając mięśnie zmniejszymy ryzyko ich bólu po wysiłku, pomożemy usunąć z komórek produkty przemiany materii, które powodują zakwasy. Rozluźniajmy się stopniowo coraz bardziej, trening zakończyć możemy też powolnym truchtem lub spacerem – ćwicząc w plenerze, możemy to zrobić w drodze do domu.